Όπως τονίζει σε συνέντευξη του στην ΕΡΤ ο Υπουργός τουρισμού Βασίλης Κικίλιας, τα μηνύματα που έρχονται για τη φετινή σεζόν, η οποία ξεκίνησε νωρίτερα από κάθε άλλη φορά, είναι πολύ αισιόδοξα και αυτό φαίνεται τόσο από τις κρατήσεις όσο και από τα στοιχεία των πτήσεων, της επιβατικής κίνησης και των ταξιδιωτικών εσόδων στις αρχές του έτους που υπερβαίνουν τις επιδόσεις του 2022.
Αναφορικά με την Κρήτη υπογράμμισε ότι η σεζόν έχει ήδη ξεκινήσει νωρίτερα από ποτέ. “Από αύριο ξεκινούν πτήσεις από Βερολίνο, Λονδίνο, Κοπεγχάγη και μεθαύριο 11 πτήσεις την ημέρα από Αυστρία, Γαλλία, Γερμανία, Πολωνία, Ιρλανδία και Ηνωμένο Βασίλειο. Η σεζόν ήταν εξαιρετική για την Κρήτη το 2022- σημείωσε ρεκόρ- και θα είναι ακόμα πιο ισχυρή για το 2023” δήλωσε ο ο Β. Κικίλιας.
Στον αντίποδα Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο δήμαρχος Ρεθύμνης Γιώργης Μαρινάκης εξηγεί το πρόβλημα από τη μείωση των ξενοδοχοϋπαλλήλων: «Κάποιος κάνει ένα επάγγελμα για να του εξασφαλίσει τη βιωσιμότητα της οικογένειας του. Με αυτό ως γνώμονα, πρέπει να γίνει ανασχεδιασμός και ανακοστολόγηση των υπηρεσιών των εργαζομένων στον τουρισμό. Οι άνθρωποι αυτοί ολοένα και λιγοστεύουν, αποχωρώντας διότι μεταξύ άλλων στη συγκεκριμένη εργασία, τα επιδόματα γίνονται ολοένα λιγότερα, οι μισθοί δεν είναι ικανοποιητικοί». Θα πρέπει να ξαναδούν το θέμα από την αρχή επιμένει ο κ. Μαρινάκης με τους μισθούς να είναι στο σωστό επίπεδο, όπως επίσης «να φροντίσουμε όλοι μαζί να επιμηκύνουμε την τουριστική περίοδο και όσοι θέλουν να ασχοληθούν επαγγελματικά με τον κλάδο να έχουν εξασφαλίσει τη βιωσιμότητα της οικογένειάς τους. Εργασία που δεν προσδίδει προοπτική στον εργαζόμενο δεν μπορεί να είναι μόνιμη εργασία».
Για κραυγή αγωνίας κάνει λόγο η Πέπη Μπιρλιράκη, αντιδήμαρχος Τουρισμού στον Δήμο Ρεθύμνου: «Έχουμε τα πολύ θετικά μηνύματα για το Ρέθυμνο, που έχει ξεχωρίσει ως τουριστικός προορισμός. Αυτό δημιουργεί μία αισιόδοξη ψυχολογία και κάποια στιγμή όταν αρχίζουμε να σκεφτόμαστε το πώς θα διαχειριστούμε όλους αυτούς τους επισκέπτες που αναμένουμε, υπάρχει προβληματισμός σχετικά με την έλλειψη προσωπικού. Συννεφιάζουμε όλοι στο πώς θα αντιμετωπίσει το Ρέθυμνο μία σεζόν με περισσότερους επισκέπτες και λιγότερο προσωπικό».
Σύμφωνα με την κ. Μπιρλιράκη, το συγκεκριμένο πρόβλημα πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα, διότι οι επισκέπτες έχουν ήδη αρχίσει να έρχονται και πρέπει να βρουν καλά στελεχωμένες επιχειρήσεις. «… για να μην περάσουμε από τη διαφήμιση στη δυσφήμιση. Σε αυτό θα βοηθήσει αν το επάγγελμα του ξενοδοχοϋπαλλήλου και η ενασχόληση με τον τουρισμό διέπετε από περισσότερο σεβασμό, από την κυβέρνηση από τη νομοθεσία, αλλά και από τους ίδιους τους επιχειρηματίες προς το προσωπικό τους» είπε η κ. Μπιρλιράκη.
Η ίδια μιλάει για εποχή επανάστασης ή τιμωρίας των υπαλλήλων που έχουν δουλέψει δεκαετίες τώρα πολύ σκληρά. «Έχουν δουλέψει επί σειρά ετών χωρίς να ανταμείβονται επαρκώς. Όλοι το κατανοούμε, όμως σήμερα διαπιστώνουμε πως έχουμε πάει στην άλλη πλευρά. Σε εκείνη όπου κάποιος χάνει το δίκιο του όταν δεν συμπεριφέρεται με συνέπεια όταν παλεύει για τα δικαιώματα του. Πρέπει να υπάρχει σοβαρότητα στις συμφωνίες. Έχει παρατηρηθεί, στον κλάδο, τη μία μέρα να συμφωνούν και την επόμενη, οι μισοί εργαζόμενοι να λένε στον ξενοδόχο, ότι έχουν πετύχει κάποια αύξηση παραπάνω, ή οτιδήποτε μπορεί να αλλάξει την απόφασή τους».
Η κ. Μπιρλιράκη αναφέρει πως υπάρχουν στον κλάδο, πάρα πολλά παζάρια. «Από τη μία στιγμή στην άλλη η μία επιχείρηση κλείνει τους υπαλλήλους της άλλης και βρισκόμαστε σε ένα είδος πολέμου σε ό,τι αφορά την εργασία τους.
Σε αυτό συμφωνεί και ο πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων Μανώλης Τσακαλάκης, που αναφέρει: «Γίνεται πόλεμος για τους εργαζόμενους μεταξύ των ξενοδόχων. Ο λόγος είναι ότι υπάρχουν κενές θέσεις εργαζομένων στην Ελλάδα. Πέρυσι θέλαμε 50 με 60 χιλιάδες εργαζόμενους φέτος οι ανάγκες είναι παραπάνω. Πολλοί συνταξιοδοτούνται και κάποιοι δεν θέλουν να δουλέψουν άλλο. Οι καινούργιοι στο χώρο είναι λίγοι κι η δεξαμενή των εργαζομένων αδειάζει. Την ίδια ώρα, οι σχολές τουριστικών επαγγελμάτων δίνουν στην αγορά τους ίδιους απόφοιτους σε αριθμό, όπως στο παρελθόν, τότε που είχαμε 10 με 11 εκατομμύρια τουρίστες στη χώρα, ενώ σήμερα έχουμε πάνω από 30 εκατομμύρια. Οπότε, έναν καλό υπάλληλο οι ξενοδόχοι τον πληρώνουν όσο-όσο. Υπάρχουν περιπτώσεις που πολλές φορές, ας μου επιτραπεί, κανιβαλίζουμε, βγάζουμε σε δημοπρασία που λέει ο λόγος, τους εργαζόμενους, δίνοντας ο ένας περισσότερο από τον άλλον για να πάρουμε τον κάλο υπάλληλο».
Όλοι στο Ρέθυμνο επιμένουν ότι το τουριστικό προϊόν πρέπει να διαφυλαχθεί. Όπως επίσης η εικόνα του τόπου ώστε να μην υπάρξει δυσφορία από τους τουρίστες. «Αυτό που πρέπει να διαφυλάξουμε πάση θυσία είναι η ταυτότητά μας η ελληνική, η κρητική, η τοπική. Κάθε επισκέπτης που έρχεται, θέλει να βιώσει τον πολιτισμό μας, μέσα από τα μάτια μας, από το χαμόγελό μας, το καλημέρα μας, την ψυχή μας. Αυτά είναι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα μας, τα οποία πρέπει να κρατήσουμε. Μέσα από τη φιλοξενία και το σέρβις μας προς τους τουρίστες, θα φανεί αν μπορούμε να έχουμε σεβασμό στα δικαιώματα των εργαζομένων, σεβασμό στον αγώνα των επιχειρηματιών ξενοδόχων, σεβασμό σε κάθε στοιχείο της ταυτότητας του τόπου μας και σεβασμό σε όσους φιλοξενήσουμε που έρχονται για τις ομορφιές και τη ζωή του τόπου μας. Ας διατηρήσουμε πάση θυσία την ταυτότητά μας», ανέφερε η Πέπη Μπιρλιράκη.
Όσοι μίλησαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ πιστεύουν πως η κατάσταση θα εξομαλυνθεί, αρκεί η πολιτεία να δει πιο συνολικά το θέμα των σχολών τουρισμού, της ασφάλισης των ξενοδοχοϋπαλλήλων, αλλά και να υπάρξουν οι σωστές διαδικασίες για την περίπτωση των μετακλητών υπαλλήλων. Σημαντικό σύμφωνα με τον κ. Τσακαλάκη, να ακουστεί η πρόταση της Ομοσπονδίας των Ξενοδόχων προς την κυβέρνηση: «Υπάρχουν συνταξιούχοι που εργάζονται στον τουριστικό τομέα. Ως ομοσπονδία προτείναμε, να μετρήσει ο χρόνος εργασίας τους στα ξενοδοχεία ώστε να επαναπροσδιοριστεί η σύνταξή τους και να έχουν αύξηση στο ύψος της. Όπως επίσης, είχαμε προτείνει το κράτος να κόβει λιγότερο από το 30% των συντάξεων τους όταν εργάζονται στον τουριστικό κλάδο. Και αυτά για να υπάρχει ένα ελατήριο ώστε πολλοί συνταξιούχοι, οι οποίοι είναι σε πολύ καλή φυσική κατάσταση και μπορούν να εργαστούν να πάνε να εργαστούν στα ξενοδοχεία».
Αρκετοί ξενοδόχοι έχουν πάρει το μήνυμα ήδη αναφέρει ο δήμαρχος Ρεθύμνης Γιώργος Μαρινάκης: «Αναβαθμίζουν τις παροχές τους στους εργαζομένους. Αλλά το πρόβλημα θα υπάρχει αν δεν χτιστούν λύσεις σταδιακά, έτσι ώστε να αποκατασταθεί η σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ εργοδότη και εργαζομένων. Όπως και η πολιτεία από την πλευρά της να δώσει κίνητρα στην προσέλκυση εργαζόμενων στον ξενοδοχειακό τομέα. Δηλαδή σε νέους ανθρώπους, με υψηλότερα επιδόματα, με καλύτερη αντιμετώπιση των ανθρώπων αυτών κατά τη νεκρή περίοδο που δεν υπάρχει τουριστικό προϊόν, με θεσμική κατάρτιση, με προοπτικές εξέλιξης των εργαζομένων μέσα στις μεγάλες πλέον ξενοδοχειακές αλυσίδες. Πρέπει να το δούμε όλοι μαζί, να το σχεδιάσουμε κι οι επιχειρηματίες να δώσουν βάση, στο ότι η ποιότητα της εργασιακής σχέσης στο συγκεκριμένο κλάδο φαίνεται από την πρώτη στιγμή που θα βρεθεί ο τουρίστας στο Ρέθυμνο, δηλαδή από τον εργαζόμενο στην είσοδο, τη ρεσεψιόν, από όλους τους υπαλλήλους και τον τρόπο που τους υποδέχονται».