Για την Ελλάδα, από την πλευρά τους, οι τουριστικοί επιχειρηματίες ήδη έχουν ξεκινήσει την αναζήτηση προσωπικού για την επόμενη χρονιά, έχοντας διαπιστώσει στην πράξη ήδη από φέτος τις ελλείψεις.

Με βάση τα στοιχεία που συγκέντρωσε στο τέλος της φετινής σεζόν, την περίοδο από τις 15 Οκτωβρίου έως τις 15 Νοεμβρίου, το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων για λογαριασμό του ΞΕΕ, για την απασχόληση στα ελληνικά ξενοδοχεία συνολικά μέσα στο 2022, προέκυψε ότι δεν καλύφθηκαν 60.225 θέσεις εργασίας από τις συνολικά προβλεπόμενες στο οργανόγραμμα των ξενοδοχείων (κοντά στις 263.000), νούμερο που μεταφράζεται σε ένα 23% επί του συνόλου. Το αντίστοιχο νούμερο το 2021 ήταν 53.249 θέσεις εργασίες που έμειναν χωρίς να καλυφθούν ή αλλιώς ποσοστό 22%. Όσον αφορά τις ειδικότητες, αυτή του sommelier κατέγραψε τις μεγαλύτερες ελλείψεις το 2022, σε ποσοστό 57%, ενώ στον αντίποδα βρίσκεται η ειδικότητα του λογιστή/βοηθού λογιστή (11%). Οπως προκύπτει επιπλέον από τα ίδια στοιχεία, από το σύνολο των ελληνικών ξενοδοχείων ποσοστό 40% εμφανίζει έλλειψη σε τουλάχιστον μία θέση καμαριέρας το 2022, έναντι 38% το 2021. Επισημαίνεται εδώ ότι ειδικά οι καμαριέρες είναι στην κορυφή του οργανογράμματος και αντιστοιχούν στο 16% των συνολικών θέσεων εργασίας στα ξενοδοχεία και ακολουθούν οι σερβιτόροι και ρεσεψιονίστ με ποσοστά 9% και 8% επί του συνόλου.

Επιπλέον, όσο ανεβαίνει η κατηγορία τόσο αυξάνονται και οι ανάγκες, ενώ γενικότερα μία νέα θέση εργασίας δημιουργείται στον ξενοδοχειακό κλάδο για κάθε 2,5 δωμάτια κατά μέσο όρο. Ανά κατηγορία, μία θέση εργασίας δημιουργείται για κάθε 1,5 δωμάτιο σε ένα πεντάστερο, για κάθε 2 δωμάτια σε ένα τετράστερο, για κάθε 3,1 δωμάτια σε μια μονάδα 3 αστέρων κ.ο.κ..

Το θέμα, που αποτελεί κι ένα από τα πλέον σημαντικά, λειτουργικά προβλήματα του κλάδου, τέθηκε στο επίκεντρο και το περασμένο Σαββατοκύριακο στο πλαίσιο της γενικής συνέλευσης του ΞΕΕ, με τον πρόεδρο Αλέξανδρο Βασιλικό να δηλώνει ότι «αυτή η μεγάλη τρύπα δεν μπορεί και δεν πρέπει να μείνει ανοιχτή, χρήζει άμεσης και υπεύθυνης αντιμετώπισης».

Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, στις προτάσεις που έχουν πέσει στο τραπέζι είναι να υπάρξουν λύσεις σε εθνικό και πανευρωπαϊκό επίπεδο, όπως αναφέρει η HOTREC, με λύσεις που αναζητώνται ακόμη και σε εργαζομένους από τρίτες χώρες, εκτός Ε.Ε. ειδικά για τη διετία 2023-2024. Ζητούμενο είναι η Ε.Ε. να είναι σε θέση να δημιουργήσει ένα ευνοϊκό νομικό περιβάλλον που θα επιτρέπει στους μετανάστες να ενσωματωθούν στον τομέα με νόμιμο τρόπο (π.χ. με ένα πακέτο νόμιμης μετανάστευσης), να προωθήσει σχετικές συμφωνίες με τρίτες χώρες, να δημιουργήσει μια ευρωπαϊκή δεξαμενή ταλέντων για τον κλάδο, να υποστηρίξει τη σωστή κατάρτιση και εκπαίδευση εργαζομένων με ευρωπαϊκούς πόρους, να προωθήσει διαφορετικές μορφές εργασίας (π.χ. περιστασιακή εργασία ανάλογα με τη χειμερινή ή θερινή περίοδο, τις υποχρεώσεις των εργαζομένων), όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά.

H σύμπραξη karriera.gr – Workathlon

Η κινητικότητα πάντως στον κλάδο και η αναζήτηση λύσεων εκτός και, φυσικά, εντός Ελλάδας είναι δεδομένη. Ακριβώς σε αυτό το πλαίσιο, δεν είναι τυχαία η συμφωνία που ανακοινώθηκε την περασμένη Τρίτη για τη σύμπραξη του kariera.gr, του γνωστού portal εύρεσης εργασίας με 25 χρόνια παρουσίας στον τομέα του, με τη Workathlon.

Το kariera.gr, με επικεφαλής τον κ. Θεόφιλο Βασιλειάδη, εξαγόρασε το 100% της Workathlon, της startup που δραστηριοποιείται αποκλειστικά στην εύρεση εργασίας στον τουριστικό τομέα, με διευθύνουσα σύμβουλο την κυρία Κατερίνα Σαντίκου, προερχόμενη η ίδια από δεύτερη γενιά ξενοδόχων.

Με την εξαγορά αυτή το kariera.gr αποκτά πάτημα σε μια αγορά, όπως αυτή του τουρισμού, στην οποία δεν είχε μέχρι σήμερα παρουσία. Σύμφωνα με τον κ. Βασιλειάδη, «ψάχναμε να μπούμε δυναμικά στον κλάδο με τον μεγαλύτερο αριθμό εργαζομένων στην Ελλάδα και μπαίνουμε τώρα, σε μια συγκυρία όπου πλέον αυξάνεται και ο αριθμός των μεγαλύτερων παικτών, εγχώριων και ξένων. Ο ελληνικός ξενοδοχειακός κλάδος παραδοσιακά απαρτιζόταν από μικρότερους επιχειρηματίες και μικροϊδιοκτήτες – ήταν σαφώς λιγότερα τα μεγάλα ξενοδοχεία που μπορεί να έχουν ένα πιο οργανωμένο τμήμα ανθρώπινου δυναμικού. Τώρα έχουν αρχίσει να αλλάζουν οι συνθήκες, παρατηρείται σχετική συγκέντρωση στον κλάδο, από το μικρό ξενοδοχείο πάμε στο πιο οργανωμένο και μεγαλύτερο μοντέλο, γεγονός το οποίο δημιουργεί μεγαλύτερες ανάγκες όσον αφορά τη στελέχωση του κλάδου σε σύγκριση με το πρόσφατο παρελθόν. Με τον τουρισμό να συμβάλλει περισσότερο από 20% στο ελληνικό ΑΕΠ και με το 40% της απασχόλησης να συνδέεται άμεσα ή έμμεσα με τον κλάδο, η kariera μπαίνει δυναμικά στον κλάδο με την εξαγορά της Workathlon. Μαζί, εστιάζουμε σε ένα νέο κομμάτι της αγοράς του HR, που απευθύνεται στους επαγγελματίες του τουρισμού, δίνοντας τους νέα όπλα και δυνατότητες».

Η Workathlon μέχρι σήμερα έχει ένα χαρτοφυλάκιο περισσότερων από 400 εταιρειών και 60.000 εργαζομένων στον χώρο του τουρισμού, ενώ από κοινού οι δυο εταιρείες θα απασχολούν πάνω από 110 άτομα. Σύμφωνα με την κυρία Σαντίκου, η συντριπτική πλειονότητα του κλάδου αφορά μικρομεσαίες επιχειρήσεις -ποσοστό άνω του 90%-, με τις περισσότερες να μη διαθέτουν οργανωμένο τμήμα Ανθρώπινου Δυναμικού. Το έλλειμμα στον κλάδο καταγράφεται ακόμη και στη διάρκεια της σεζόν, όπου στην πράξη παρατηρείται «μεγάλη κινητικότητα και πολλοί υπάλληλοι άλλαξαν δουλειά φέτος ακόμη και μέσα στο καλοκαίρι. Τις πρώτες ημέρες του Ιουνίου περίπου 5.000 εργαζόμενοι παραιτήθηκαν, αυξάνοντας το κενό στην αγορά, ενώ εκτιμάται ότι μόλις 1 στους 8 εργαζομένους θα παραμείνει και την επόμενη χρονιά στο ίδιο ξενοδοχείο».

Leave a reply

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ